Dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora –
Program „Aktywny samorząd” Obszar E
Rada Nadzorcza PFRON w dniu 19 czerwca 2024 r. wprowadziła do programu „Aktywny samorząd” pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E). Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie PFRON w 2024 r. wnioski będą przyjmowane od dnia 28 października do dnia 30 listopada 2024 r.
Poniżej informacje potrzebne przyszłym Wnioskodawcom.
Kto może uzyskać środki na dofinansowanie energii elektrycznej?
Osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej. tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem.
Kto jest Wnioskodawcą, kto może złożyć wniosek?
Wniosek może złożyć:
- osoba niepełnosprawna we własnym imieniu – gdy jest pełnoletnia i ma zdolność do czynności prawnych,
- rodzic lub opiekun prawny w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej,
- opiekun prawny w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych,
- pełnomocnik w imieniu osoby udzielającej pełnomocnictwa (notarialnego).
Gdzie złożyć wniosek?
W Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego:
- bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00-17.00, numer 800 889 777 lub
- sow@pfron.org.pl
W jakim terminie złożyć wniosek?
Od dnia 28 października 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r.
W kolejnych latach termin przyjmowania wniosków będzie ogłaszany na witrynie internetowej PFRON (komunikaty do programu „Aktywny samorząd”).
Jaki jest przedmiot pomocy?
Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.
Jaka jest wysokość pomocy?
100 zł miesięcznie.
Można zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r.
Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).
Przykładowo:
- wniosek złożony w październiku 2024 r., może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
- wniosek złożony w listopadzie 2024 r., może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł),
- wniosek złożony w styczniu 2025 r., może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-grudzień (6 miesięcy – 600 zł),
- wniosek złożony w marcu 2025 r., może obejmować dodatek za miesiące: wrzesień-luty (6 miesięcy – 600 zł).
Jak często można składać wniosek?
Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.
Wniosek musi być podpisany!
- z użyciem podpisu elektronicznego,
- za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego,
- można również wypełnić wniosek w systemie SOW, wydrukować go i podpisać oraz przekazać go w wersji papierowej do Realizatora programu.
Rozpatrywany jest tylko kompletny wniosek – tzn. zawierający wszystkie wymagane dane i załączniki.
Zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu stanowi podstawę do wypłaty dodatku w ramach wniosku. Wypełnione zaświadczenie powinno zawierać wszystkie dane i być poprawnie podpisane.
Zaświadczenie może być:
- podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem,
lub
- opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.
Należy pamiętać, aby we wniosku:
- wpisać prawidłowy numer PESEL – przed wypłatą środków każdorazowo go sprawdzamy; jeśli będzie nieprawidłowy pieniądze (dodatek) nie będzie przekazany,
- wpisać nazwę i numer rachunku bankowego, na który mamy przekazać dodatek,
- złożyć wszystkie wymagane oświadczenia poprzez kliknięcie odpowiedniego pola w systemie SOW, tj.:
-
- o uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora, która to kwalifikacja odbywa się w szpitalu lub w ośrodku domowego leczenia tlenem,
- o użytkowaniu urządzenia w okresie, za który ubiegasz się o dodatek,
- o zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych w oświadczeniach i zaświadczeniach, bądź innych dokumentach stanowiących podstawę przyznania dodatku,
- o wyrażeniu zgody na weryfikację zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem instrumentów kontroli pozwalających na uzyskiwanie informacji na odległość (w kontaktach telefonicznych lub on-line),
- o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że złożenie we wniosku oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania, a ujawnienie w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych – w terminie wskazanym w pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej kwoty (wezwanie do zapłaty),
- o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od wnioskodawcy,
- o zobowiązaniu się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, w przypadku stwierdzenia przez realizatora programu lub PFRON w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku.
Osoba niepełnosprawna nie musi:
- być wskazana jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną,
- gromadzić rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną,
- czekać na zawarcie umowy – dodatek zostanie przekazany na podstawie wniosku.