Do zakresu zadań Działu ds. Osób z Niepełnosprawnościami należy w szczególności:
1. Rehabilitacja społeczna osób niepełnosprawnych:
-
organizowanie i prowadzenie (lub zlecanie organizowania i prowadzenia) oraz dofinansowanie warsztatów terapii zajęciowej działających na terenie powiatu,
-
dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
-
dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się
i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych, -
dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
-
dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji osób niepełnosprawnych.
2. Rehabilitacja zawodowa i zatrudnianie osób niepełnosprawnych:
-
wydatki na instrumenty oraz usługi rynku pracy finansowanie w zakresie osób niepełnosprawnych zarejestrowanych jako poszukujące pracy, nie pozostające
w zatrudnieniu, -
przyznawanie osobom niepełnosprawnym jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej,
-
dokonywanie zwrotów kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku
z wyposażeniem stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych zarejestrowanych
w Powiatowym Urzędzie Pracy, -
dokonywanie zwrotów kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku z:
-
adaptacją pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności,
-
adaptacją lub nabyciem urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy,
-
zakupem i autoryzacją oprogramowania na użytek pracowników
- niepełnosprawnych oraz urządzeń technologii wspomagających lub przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,
-
rozpoznania przez służby medycyny pracy potrzeb,
- zwrot kosztów szkolenia i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych.
3. Kontrola prawidłowości realizacji zawartych umów z wnioskodawcami.
4. Kontrola Warsztatów Terapii Zajęciowej.
5. Opracowanie i monitoring funkcjonowania systemu kontroli zarządczej.
6. Organizacja posiedzeń Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych.
7. Przygotowywanie niezbędnej dokumentacji do zawierania umów i porozumień w związku z finansowaniem pobytu w WTZ mieszkańców z innych powiatów.
8. Opracowanie i realizacja projektów powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych.
9. Współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej tych osób.
10. Sporządzanie wniosków do PFRON.
Do zadań Działu Pieczy Zastępczej należy w szczególności:
- Organizowanie opieki w rodzinach zastępczych ,
- Kierowanie kandydata do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka na szkolenie.
- Przygotowanie rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka na przyjęcie dziecka przez:
- udzielenie szczegółowych informacji o dziecku i jego sytuacji rodzinnej, w tym informacji o rodzeństwie, oraz zapewnienie, w miarę potrzeby, kontaktuz dzieckiem przed umieszczeniem go w tej rodzinie lub rodzinnym domu dziecka w terminie nie późniejszym niż 7 dni przed przyjęciem dziecka;
-
Umożliwianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinny dom dziecka uzyskania porady w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub w innej poradni specjalistycznej oraz podjęcie specjalistycznej terapii.
-
Współpraca z sądem oraz informowanie, co najmniej raz na 6 miesięcy, właściwy sąd
o całokształcie sytuacji osobistej dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka oraz sytuacji rodziny dziecka. -
Informowanie właściwy sąd o możliwości powrotu dziecka do jego rodziny, załączając opinię asystenta rodziny i opinię koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej.
-
Organizowanie i prowadzenie specjalistycznego poradnictwa w tym dla rodzin naturalnych i zastępczych , a także terapii rodzinnej .
-
Osoba pełnoletnia opuszczająca dom pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy, młodzieżowy ośrodek socjoterapii zapewniający całodobową opiekę i młodzieżowy ośrodek wychowawczy, zwana dalej zostaje objęta pomocą mającą na celu jej życiowe usamodzielnienie i integrację ze środowiskiem przez pracę socjalną, a także pomocą:
- pieniężną na usamodzielnienie;
- pieniężną na kontynuowanie nauki;
- w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, w tym w mieszkaniu chronionym;
- w uzyskaniu zatrudnienia;
- na zagospodarowanie — w formie rzeczowej.
-
Kierowanie osób do mieszkań chronionych i ustalanie odpłatności za ich pobyt.
-
Prowadzenie mieszkań chronionych oraz nadzór nad ich funkcjonowaniem.
-
Zapewnianie czasowej opieki i wychowania dzieciom w przypadku niemożliwości sprawowania opieki i wychowania przez rodziców ( piecza zastępcza i instytucjonalna).
-
Tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzin .
-
Realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej i pieczy zastępczej.
Do zakresu Działu Świadczeń należy:
- Przygotowanie niezbędnej dokumentaji w celu wydania decyzji administracyjnych określających :
- wysokość miesięcznej pomocy pieniężnej na pokrycie kosztów utrzymania dziecka
- w rodzinie zastępczej, wysokość odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
- Przygotowanie niezbędnej dokumentacji w celu kierowania dzieci do placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz zawierania przez Dyrektora Centrum umów powierzania pod opiekę dzieci rodzinom zastępczym
- Przygotowanie porozumień z gminami i powiatami w zakresie przyznawania i zwrotu wydatków za pobyt dzieci w pieczy zastępczej
- Prowadzenie postępowań mających na celu wyegzekwowanie od osób zobowiązanych należnych opłat za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
- Przygotowywanie dokumentacji w celu ustalenia lub zwrotu wydatków w przypadku umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej od gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka
- Realizacja zadania związanego z pokrywaniem kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu umieszczonych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych , również na terenie innego powiatu.
Do zakresu zadań Działu Obsługi Placówek i Kontroli należy w szczególności:
- Prowadzenie kontroli o charakterze:
- kompleksowym obejmując całokształt lub podstawowy zakres działalności kontrolowanej jednostki,
- problemowy obejmując realizację jednego lub kilku wybranych zagadnień,
- doraźny obejmując zakres działań zapewniających badanie stwierdzonej nieprawidłowości bądź problemu i umożliwiających sprecyzowanie wniosków i zaleceń zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,
- sprawdzający polegający na sprawdzeniu stopnia realizacji zaleceń wydanych w wyniku przeprowadzonej kontroli kompleksowej lub problemowej.
1.1 Cele kontroli :
- a)ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości i legalności działania oraz skuteczności metod i środków;
- b)doskonalenie metod pracy Centrum oraz powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
- c)ustalenie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości;
- d)wskazanie sposobów i środków umożliwiających wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości;
- e)ocena wnikliwości postępowania przy rozwiązywaniu określonych problemów
- f)ocena pełnej i terminowej realizacji planowanych zadań;
- g)ocena przestrzegania zasad zawartych między innymi w: instrukcji kancelaryjnej, regulaminie pracy, przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy.
1.2 Przy przeprowadzaniu czynności kontrolnych stosuje się kryteria legalności, gospodarności, celowości, rzetelności i sprawności organizacyjnej.
1.3 Działalność kontrolna prowadzona jest na podstawie rocznych planów kontroli zatwierdzonych przez Zarząd Powiatu.
1.4 Pracownicy Centrum wykonujący czynności kontrolne legitymują się stosownym, jednorazowym upoważnieniem Dyrektora Centrum.
- Prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz powiatowych ośrodków wsparcia .
- Zapewnienie odpowiedniej kadry w domach pomocy społecznej.
- Umieszczanie osób ubiegających się o przyjęcie do domów znajdujących się na terenie powiatu mikołowskiego oraz ustalanie odpłatności za pobyt.
- Prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi .
- Ustalanie odpłatności za pobyt osób przebywających w domach i ośrodkach wsparcia.
- Prowadzenie postępowania egzekucyjnego w administracji.